The Lockout

  • Product

    Podcast/ Campaign

  • Client

    Zandbeek

  • Brand

    Yaworks

Stel je voor... Het is 2024 en Trump is herkozen... Onmiddellijk vervalt hij weer in zijn rol als archetypische pestkop op het schoolplein en neemt wraak op de landen die blij waren van 'm af te zijn. Wat doet Trump? Hij trekt de stekker uit alle cloud services die in Europa worden gebruikt...

Zou dit echt kunnen gebeuren? Zou de stekker uit de cloud kunnen worden getrokken? We vertrouwen er blind op dat IT goed werkt en gaan ervan uit dat de wereld blijft functioneren. We stellen niet echt meer vragen over hoe het allemaal werkt. Toch kan zo'n klaarblijkelijk klein detail het potentieel hebben om alles op zijn kop te zetten.

The Lockout

De uitdaging

Ontwerp een audio-ervaring/podcast die een fictief verhaal vertelt over wat er zou kunnen gebeuren als Trump de stekker uit alle Amerikaanse cloud-servers in Europa zou trekken. Maak het zo realistisch mogelijk met toenemende spanning gedurende het verhaal. Laat de rampzalige gevolgen zien voor de Nederlandse samenleving die in één dag volledig ontspoort.

Het resultaat

We hebben een spannend audioverhaal gemaakt met de bekende acteurs Marcel Hensema, Greg Shapiro, Jurjen van Loon, Ine Kuhr, Mimoun Oaïssa en Marina Witte. Het audioverhaal vertelt de donkere kant van de afhankelijkheid van IT.

The Lockout maakt deel uit van een campagne om bewustzijn te bevorderen over IT-afhankelijkheid. De audio-ervaring vormt het hart van de campagne, samen met een reeks diepgaande interviews met experts in NRC Handelsblad.

The Lockout is te vinden op alle grote podcastplatforms.

Credits

Zandbeek: Liesbeth van den Dries, lead design Eelco Anneveldt, copywriter, Jasper van Zandbeek.

Yaworks: Bart Deuss.

Acteurs: Marcel Hensema, Greg Shapiro, Jurjen van Loon, Ine Kuhr, Mimoun Oaïssa, Marina Witte

Gelijksoortige projecten