Scheepvaart Museum Sonic Identity
Het Scheepvaartmuseum is een nationaal museum in Amsterdam met een internationaal toonaangevende collectie. In een monumentaal gebouw vertelt het museum verhalen uit de maritieme wereld, vanuit menselijk perspectief. Als thuishaven voor iedereen deelt het museum kennis en fascinatie voor het water dat we bevaren en ervaren.
Het museum vroeg Big Orange een sonic identity te ontwikkelen die de kernwaarden van het museum zou weerspiegelen: verbindend, veelstemmig, onderzoekend en vernieuwend.
Uitdaging
Hoe vertaal je de identiteit van een modern maritiem museum naar geluid, zonder te vervallen in voor de hand liggende maritime clichés? Het soundlogo moest de brug slaan tussen verleden, heden en toekomst, en tegelijk toegankelijk en verrassend zijn.
Proces
Na uitgebreid onderzoek naar de kernwaarden, doelgroepen en het karakter van het museum, kozen we voor een vernieuwende aanpak. Het verbindende element wordt verklankt door een beweging van een klassieke viool naar hedendaagse elektronische klanken. De menselijke stem van een beatboxer in combinatie met body percussion staat voor toegankelijkheid en veelstemmigheid. De open melodie, gebaseerd op een majeur 7 akkoord, reflecteert het onderzoekende karakter.
Resultaat
Het resultaat is een verrassend en veelzijdig soundlogo dat de verschillende facetten van het museum samenbrengt. Het logo wordt gebruikt in verschillende uitingen, van audiotours tot podcasts en van commercials tot presentaties. Het is een frisse, eigentijdse vertaling van waar het museum voor staat: een plek waar mensen en werelden samenkomen.